منظور از پس ‌کرایه چیست؟

پس ‌کرایه چیست؟
فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بحث باربری و ارسال کالاهای مختلف از یک نقطه به نقطه دیگر، پرداخت کرایه یا هزینه باربر است. روش‌های مختلفی برای پرداخت کرایه و هزینه باربری و حمل و نقل کالاهای مختلف وجود دارد که معمولا با توافق فرستنده و گیرنده صورت می‌گیرد. در این مطلب از بلاگ سامانه پرداخت آنلاین بارنامه آی بار پی با موضوع پس کرایه همراه شما هستیم.

یکی از متداول‌ترین روش‌های پرداخت هزینه باربری، پرداخت به صورت پس ‌کرایه است. همانگونه از نام این روش پرداخت هزینه باربری می‌توان متوجه شد، هزینه حمل و نقل و جابجایی کالا پس از بارگیری محموله یا کالا و تحویل آن در مقصد پرداخت می‌شود. در واقع در این روش هزینه‌ای به عنوان کرایه پیش از بارگیری محموله یا کالا و ارسال آن به مقصد پرداخت نمی‌شود.

پس ‌کرایه چیست؟

همانطور که اشاره شد، پس ‌کرایه یکی از روش‌های مرسوم در پرداخت هزینه جابجایی و حمل و نقل کالا و محموله‌ها مختلف است. منظور از پس ‌کرایه این است که کلیه هزینه مربوط به خدمات حمل و نقل کالا و محموله پس از ارسال و در مقصد پرداخت می‌شود. در واقع زمانی که گیرنده در مقصد کالا یا محموله را تحویل می‌گیرد کلیه هزینه‌های مربوط به خدمات را پرداخت می‌کند و هیچ هزینه‌ای از این بابت توسط فرستنده در مبدا پرداخت نمی‌شود.

انواع روش‌های پرداخت کرایه باربری

هزینه‌های باربری و حمل و نقل کالا و محموله‌های مختلف شامل موارد مختلفی از جمله هزینه بیمه باربری، هزینه مربوط به حمل بار، هزینه باسکول و غیره می‌شود که به طور کلی دو روش برای پرداخت آن وجود دارد. هزینه‌های مربوط به باربری را می‌توان به دو صورت پیش‌ کرایه (پرداخت قبل از ارسال کالا یا محموله) و پس ‌کرایه (پرداخت بعد از ارسال کالا یا محموله) پرداخت کرد.

پیش کرایه (پرداخت قبل از ارسال کالا)

004 2
در خریدهای اینترنتی فروشندگان از این روش ارسال می‌کنند و هزینه ارسال کالا را در زمان خرید محاسبه کرده و از خریدار دریافت می‌کنند.

همانطور که از نام این روش مشخص است، هزینه مربوط به باربری و ارسال کالا یا محموله باید قبل از ارسال کالا به مقصد انجام شود. در این روش قبل از بارگیری یا ارسال کالا یا محموله به مقصد، هزینه‌های مربوط به باربری و حمل و نقل توسط فرستنده یا گیرنده به صورت تمام و کمال پرداخت می‌شود. روش پیش کرایه معمولا مورد استقبال صاحبین بار قرار نمی‌گیرد و اغلب افراد ترجیح می‌دهند که پس از ارسال کالا یا محموله هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت کنند. البته در بعضی خریدهای اینترنتی فروشندگان از این روش ارسال می‌کنند و هزینه ارسال کالا را در زمان خرید محاسبه کرده و از خریدار دریافت می‌کنند.  

پس ‌کرایه (پرداخت کرایه باربری در مقصد)

این روش پرداخت هزینه باربری و ارسال کالا در واقع بهترین و متدوال‌ترین روشی است که برای پرداخت هزینه‌های باربری و ارسال کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که اشاره شد در این روش پرداخت هزینه باربری، پیش از اقدام به بارگیری کالا یا محموله در مورد تمام هزینه‌های مربوط به ارسال کالا صحبت شده و بین طرفین توافق می‌شود و هزینه تعیین شده در بارنامه ثبت می‌شود. اما هیچگونه هزینه‌ای بابت باربری به انجام دهنده خدمت از طرف گیرنده یا فرستنده قبل از ارسال و تحویل کالا در مقصد پرداخت نمی‌شود. تمام هزینه‌ها در این روش معمولا توسط گیرنده و در زمان تحویل محموله یا کالا در مقصد پرداخت می‌شود.

آنچه که در این روش پرداخت هزینه باربری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد، بارنامه است. بارنامه حکم یک برگ چک یا برگه ضمانت را دارد که توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات باربری برای صاحبان بار و کالا صادر می‌شود و تمام اطلاعات مربوط به بار و هزینه‌های مربوط در آن درج می‌شود. در روش پرداخت هزینه باربری به صورت پس ‌کرایه، پس از رسیدن بار به مقصد و تحویل بار، گیرنده بار موظف است که هزینه‌های مربوط به باربری و حمل و نقل کالا را مطابق با آنچه که در بارنامه قید شده است، پرداخت نماید.

003 2
تمام هزینه‌ها در روش پس کرایه معمولا توسط گیرنده و در زمان تحویل محموله یا کالا در مقصد پرداخت می‌شود.

یکی از مزیت‌های وجود بارنامه این است که در صورت عدم پرداخت هزینه درج شده در بارنامه توسط گیرنده،‌ راننده می‌تواند از تحویل بار اجتناب کند. همچنین در صورتی که راننده هزینه بیشتری نسبت به بارنامه درخواست کند، صاحب بار می‌تواند با استناد به بارنامه شکایت کرده و بار را از او تحویل بگیرد.

از روش پرداخت هزینه باربری به صورت پس ‌کرایه به غیر از جابجایی بار توسط شرکت‌های باربری، توسط فروشگاه‌های اینترنتی نیز استفاده می‌شود. در واقع در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی خریداران پس از انتخاب و خرید کالای مورد نظر خود، هزینه مربوط به ارسال کالا (توسط پیک، پست و غیره) را پس از تحویل کالا و در محل پرداخت می‌کنند.

مزیت‌های سرویس پس ‌کرایه

همانطور که گفته شد، سرویس پس ‌کرایه بهترین روش پرداخت هزینه‌های باربری و ارسال کالاها به حساب می‌آید که هم برای راننده و هم صاحب بار مزیت‌های دارد. یکی از مزایای مهم پس ‌کرایه این است که گیرنده بار می‌تواند کالاها را در زمان تحویل به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و در صورتی که آسیب و خسارتی به کالاها وارد شده بود تا مغایرتی بین کالاهای ارسالی و درخواستی وجود داشت، از تحویل گرفتن آن امتناع کند. همچنین در این شرایط گیرنده می‌تواند هیچ هزینه‌ای به عنوان هزینه باربری پرداخت نکرده و حتی به دلیل وارد شدن آسیب یا وجود مغایرت در ارسال کالا، درخواست خسارت نماید. اما در روش پیش کرایه به دلیل اینکه تمام هزینه‌ها در هنگام ارسال پرداخت شده،‌ امکان اعتراض در هنگام تحویل کالا وجود ندارد.

همانطور که اشاره شد روش دریافت هزینه ارسال کالا به صورت پس ‌کرایه توسط برخی از فروشگاه‌های اینترنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در خریدهای اینترنتی معمولا هزینه ارسال کالا توسط فروشنده بر عهده خریدار است، فروشندگان پس از خرید کالای مورد نظر توسط خریدار، آن‌ را در اختیار پست یا باربری قرار داده و در نهایت خریدار هزینه‌های مربوط به ارسال کالا را در زمان تحویل کالا به باربری یا پست پرداخت می‌نماید. استفاده از این روش در فروشگاه‌های اینترنتی نیز مزیت‌هایی به همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

002 2
جلب اعتماد مشتری یکی از مزایای روش پس کرایه است.
  • جلب اعتماد مشتری: در روش پس ‌کرایه، مشتری به فروشنده اعتماد کرده و به این ترتیب ریسک پرداخت اینترنتی به یک شرکت نامعتبر تا حد زیادی کاهش می‌یابد. سرویس پست پس ‌کرایه برای افرادی که به صورت اینترنتی خرید می‌کنند، یک سرویس مفید و کارآمد محسوب می‌شود.
  • عدم پرداخت در لحظه: روش پرداخت هزینه ارسال کالا به صورت پس ‌کرایه برای افرادی که شرایط پرداخت هزینه به صورت آنی با استفاده از کارت‌های بانکی را ندارند بسیار کارآمد بوده و شرایط را برای آن‌ها آسان می‌کند.

نحوه محاسبه پس ‌کرایه

نحوه محاسبه پس ‌کرایه به منظور ارسال کالاها و محموله‌های مختلف کار پیچیده‌ای نیست. عوامل مانند هزینه کرایه باربری، هزینه بیمه‌نامه، هزینه صدور بارنامه، هزینه مربوط به باسکول و وزن‌کشی، هزینه خواب راننده و هزینه کارگر برای بارگیری محموله از جمله عواملی هستند که در نحوه محاسبه پس ‌کرایه توسط شرکت‌های خدمات باربری نقش دارند. در خصوص فروشگاه‌های اینترنتی و سرویس پست پس ‌کرایه نیز، کالا و مسافتی که جابجا می‌شود از عوامل تعیین کننده هزینه به حساب می‌آیند.

جمع‌بندی

یکی از موارد مهم در زمینه حمل و نقل و جابجایی کالاها و محموله‌های مختلف، تعیین هزینه‌های مربوط به باربری و نحوه پرداخت آن‌ است. معمولا برای پرداخت هزینه‌های ارسال کالا دو روش پیش کرایه و پس ‌کرایه وجود دارد که در این بین، روش پس ‌کرایه به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان پرداخت هزینه جابجایی و باربری کالا در مقصد پس از بررسی کالای دریافتی یکی از مهم‌ترین مزایایی است که باعث شده تا روش پس ‌کرایه بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.

با استفاده از سامانه پرداخت آنلاین بارنامه آی بار پی می توانید به آسانی و نهایت سرعت خدمات پرداخت بارنامه لجستیک خود را مدیریت کنید.

با شماره گیری تلفن 02165013182، کارشناسان آی بار پی به شما در زمینه دریافت خدمات و ثبت سفارش، کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *