همه چیز درباره استعلام بارنامه

روش های استعلام بارنامه
فهرست مطالب

بارنامه سند اصلی برای واردات یا صادرات از طریق حمل‌ونقل است. این به‌عنوان یک قرارداد حمل‌ونقل بین فرستنده و حمل‌کننده  محسوب می‌شود. در واقع می‌توان گفت که بارنامه به‌عنوان رسید برای تحویل محصول به شرکت مسئول حمل‌ونقل و در نهایت به‌عنوان سند تحویل کالا از متصدی حمل به صادرکننده کالا محسوب می‌شود.

بارنامه انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها قوانین مشخصی را دنبال می‌کنند. به همین جهت تمام کاربران اعم از شرکت حمل‌ونقل، راننده و فردی که بار را صادر می‌کند موظف به رعایت تمامی قوانین مندرج در بارنامه هستند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم هرآنچه که لازم است درباره استعلام بارنامه بدانید را برای شما معرفی کنیم.

استعلام اطلاعات بارنامه

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ردیابی بار استفاده از شماره بارنامه است. وقتی در مورد ردیابی بارنامه صحبت می‌کنیم، در واقع در مورد ردیابی یک محموله صحبت می‌کنیم.

برای استعلام مشخصات و اطلاعات بارنامه به‌منظور تطابق مدارک بارنامه با مشخصات بار سامانه مشخصات بارنامه راه‌اندازی شده است. برای استفاده از این سامانه کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید و به نصب نرم‌افزار اقدام کنید. از طریق این نرم‌افزارها می‌توان اطلاعاتی مثل مبدأ و مقصد بار وسیله نقلیه که بارگیری با آن صورت‌گرفته نوع کالا، کارت هوشمند راننده، میزان کرایه بار، مشخصات کامل گیرنده و فرستنده بار دریافت کنید.

مزایای استعلام بارنامه

ردیابی بار به فرستنده این امکان را می‌دهد که ببیند بار کجاست و با شرکت حمل‌کننده ارتباط برقرار کند. سپس فرستنده‌ها می‌توانند تخمین بهتری از مدت زمانی که محموله‌شان برای تحویل‌گرفتن، حمل‌ونقل، رسیدن به مقصد مورد نظر طول می‌کشد و اینکه آیا می‌توانند در طول مسیر تأخیر داشته باشند یا خیر، دریافت کنند.

استعلام بارنامه مزایای زیادی را هم برای فرستنده و هم برای مشتریان آنها فراهم می‌کند. مزایای استعلام بارنامه عبارت‌اند از:

کاهش اضطراب مشتری

یکی از واضح‌ترین و درعین‌حال ضروری‌ترین مزایای استفاده از استعلام بارنامه، کمک به کاهش اضطراب مشتری در مورد زمان رسیدن بسته است. اگر محموله آنها مهم یا باارزش باشد، یا در تاریخ خاصی به آن نیاز داشته باشند، نگرانی مشتریان در مورد حمل‌ونقل بسیار رایج است.

دادن اطلاعات تحویل

شماره‌های ردیابی و سیستم‌های مدیریتی نه‌تنها به مشتریان می‌گویند که محموله آنها در مسیر است، بلکه می‌تواند جزئیات مهم دیگری را در مورد کل فرایند، از تحویل‌گرفتن ارائه دهد. مشتریان می‌توانند از آنها برای دریافت تخمینی تحویل استفاده کنند، ببینند آیا تاریخ تحویل تغییر کرده است یا خیر، و بار را در هر ایستگاه نظارت کنند.

افزایش شفافیت 

 ردیابی بسته به حامل و فرستنده اجازه می‌دهد تا شفافیت را برای مشتری فراهم کند. به‌خصوص امروزه، مشتریان به شرکت حمل باری اعتماد می‌کنند که با آنها صادق هستند و به‌سرعت شرکت‌هایی را که معتقدند فریبنده هستند، کنار می‌گذارند. شرکت‌های حمل‌ونقل با دادن تمام جزئیات مرتبط به مشتریان و توانایی استعلام بارنامه و ردیابی محصول، به ایجاد اعتماد بین خود و مشتری کمک خواهند کرد.

مکان‌یابی بسته گم شده 

 استعلام بارنامه به کاربران  کمک می‌کند بسته‌ای را که گم شده یا به مقصد اشتباه ارسال شده است را به‌راحتی پیدا کنند.

استعلام بارنامه با کارت هوشمند

همان‌طور که می‌دانید بارنامه نوعی قرارداد است که در آن مشخصات ارسال‌کننده، گیرنده و حمل‌کننده به‌صورت کامل و جامع ذکر می‌شود. استعلام بارنامه با کارت هوشمند از طریق سایت smartcard.rmto.ir قابل انجام است. رانندگانی که کار حمل‌ونقل را انجام می‌دهند به کارت هوشمند نیاز دارند. کارت هوشمند از طرف سازمان حمل‌ونقل و راهداری برای رانندگان صادر می‌شود. در این کارت تمامی اطلاعات مرتبط با راننده ثبت می‌شود که از طریق آن می‌توان تخلفات راننده را شناسایی کرد.

کارت هوشمند رانندگان
رانندگانی که کار حمل‌ونقل را انجام می‌دهند به کارت هوشمند نیاز دارند.

برای استعلام بارنامه کارت هوشمند ابتدا وارد سایت می‌شوید. سپس با انتخاب گزینه استعلام کارت هوشمند وارد مرحله بعدی خواهید شد. در  این مرحله باید اطلاعات خواسته شده  را وارد کنید. درصورتی‌که به‌درستی اطلاعات خواسته شده را وارد کنید استعلام بارنامه با کارت هوشمند انجام خواهد شد. در نهایت می‌توانید پرینت استعلام خود را دریافت کنید.

استعلام بارنامه داخلی

بارنامه داخلی بارنامه‌ای است که به متصدی حمل‌ونقل اجازه می‌دهد محموله را از طریق جاده یا راه‌آهن از طریق زمین داخلی، نه از طریق دریا، حمل کرد. بارنامه داخلی اغلب اولین سند حمل‌ونقل موردنیاز برای حمل‌ونقل بین‌المللی است که برای صادرات شما ایجاد می‌شود. می‌توان آن را توسط حامل داخلی تهیه کرد یا می‌توانید خودتان آن را ایجاد کنید. این یک قرارداد حمل‌ونقل بین صادرکننده و فرستنده کالا است که نشان می‌دهد کالا به کجا می‌رود. همچنین به‌عنوان رسید شما مبنی بر تحویل‌گرفتن کالا عمل می‌کند.

استعلام بارنامه کارت هوشمند رانندگان

کارت هوشمند رانندگان در واقع، جایگزین دفترچه رانندگان شده و همه رانندگان مشغول در فعالیت حمل‌ونقل مسافر یا کالا، باید از آن، برخوردار باشند.

کارت هوشمند راننده
نحوه استعلام کارت هوشمند راننده

یکی دیگر از روش‌های استعلام بارنامه از طریق استعلام کارت هوشمند راننده است که به دو طریق استعلام با کد ملی و استعلام از طریق شماره پرونده امکان‌پذیر است. طریقه دریافت استعلام بارنامه با کارت هوشمند رانندگان به این صورت است که وقتی وارد سایت شدید گزینه استعلام کارت هوشمند راننده را انتخاب کنید. وقتی این گزینه را انتخاب کردید. وارد صفحه جدیدی خواهید شد و برای شما فرمی باز خواهد شد. در نهایت با پرکردن مواردی مثل کد ملی، شماره شناسنامه، شماره پرونده و پر کردن فیلد عبارت امنیتی می‌توانید به کارت هوشمند راننده دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید این استعلام را به‌صورت برگه کاغذی چاپ کنید.

استعلام کارت هوشمند با پیامک

معمولاً برای استعلام کارت هوشمند باید در تمامی مراحل کد ملی خود را داشته باشید. چه از طریق سایت و چه از طریق اپلیکیشن بخواهید برای استعلام کارت هوشمند اقدام کنید. اما در شرایطی ممکن است برخی از کاربران به دلایلی به کد ملی خود دسترسی نداشته باشند یا حتی موبایل هوشمند که بتوانند وارد سایت ها و اپلیکیشن شوند در اختیار نداشته باشد. در چنین شرایطی می توانید از سامانه پیامکی استعلام کارت هوشمند استفاده کنید. برای این کار کافی است که شماره کارت خود را به شماره پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ ارسال کنید و منتظر نتیجه استعلام خود باشید.

استعلام صدور بارنامه

فرایند صدور بارنامه برای صاحبان بار همیشه یکی از دغدغه‌های مهم بوده است. مشکلاتی مثل هزینه‌های حمل، هزینه‌های انبارداری، عدم نرخ‌های ثابت و تشریفات گمرکی برای مالکان بار همواره هزینه‌های زیادی را به همراه دارد. به همین خاطر شرکت‌های باربری دراین‌خصوص به صدور بارنامه اقدام کردند. این کار از طریق اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل قرار دارد امکان‌پذیر شده است. تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل و شعب آنها که مجوز باربری داشته باشند مجاز به صدور بارنامه هستند. این شرکت‌ها در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ثبت شده است. به همین خاطر تمامی درخواست‌های آنها اعم از صدور بارنامه و استعلام صدور بارنامه قابل‌اجرا است.

باتوجه‌به حذف بارنامه و ضرورت نظارت و کنترل جاده‌ای، نرم‌افزار استعلام بارنامه به‌صورت وضعیت هوشمند وسیله نقلیه و راننده راه‌اندازی شده است.

قوانین و مقررات استعلام بارنامه

همه ما می‌دانیم که در هنگام صدور یک بارنامه یک سری قوانین و ضوابط ای وجود دارد که طرفین درگیر آن مثل صاحب بار، صادرکننده بارنامه و راننده باید به این قوانین و مقررات احترام بگذارند. در ادامه به بررسی قوانین استعلام بارنامه خواهیم پرداخت.

قوانین استعلام بارنامه برای شرکت حمل‌ونقل:

  • شرکت حمل‌ونقل وظیفه تنظیم و تکمیل بارنامه و تعیین هزینه دریافتی را بر عهده دارد.
  • صدور بارنامه به‌صورت قانونی از طریق شرکت به سایر نقاط از اقدامات مؤسسه حمل‌ونقل به شمار می‌آید.
  • فعالیت برای اخذ مجوزها برای عبور بار
  • انجام صدور بارنامه تحت پوشش بیمه

قوانین استعلام بارنامه برای صاحبان بار

فرستندگان بار جزو کسانی هستند که اقدام به استعلام آخرین بارنامه می‌کنند؛ بنابراین آنها باید آشنایت کامل با قوانین داشته باشند. قوانینی مثل:

  • صاحبان بار یا فرستندگان باید اطلاعات دقیق بار و آدرس کامل و دقیق از محل بارگیری را بیان کنند.
  • همچنین آنها باید مشخصات گیرنده، محل تخلیه بار و آدرس دقیق را ارائه دهد.
  • استعلام بارنامه گیرندگان بار

قوانین استعلام بارنامه مربوط به گیرندگان بار عبارت‌اند از:

  • اقدام به تخلیه سریع بار
  • پرداخت کرایه بار برعهده گیرنده است؛ بنابراین او باید کرایه‌ای که در بارنامه درج شده است را به طور کامل پرداخت کند.
  • استعلام بارنامه برای رانندگان
  • رانندگان مانند سایر اشخاص درگیر در حمل بار قوانینی را باید رعایت کند که این قوانین به شرح زیر است:
  • نگهداری درست از بارنامه تا زمان رساندن بار به دست گیرنده.
  • مراقبت از باریکه وظیفه حمل‌ونقل آن را بر عهده گرفته است.
  • رساندن بار به مقصد در زمان تعیین شده

بارنامه هوشمند

در سال‌های قبل صدور بارنامه فقط از طریق دستی و به‌صورت کاغذی امکان‌پذیر بوده است. اما با پیشرفته تکنولوژی و استفاده از اینترنت بارنامه‌های هوشمند جای خود را به بارنامه‌های کاغذی دادند. در واقع می‌توان گفت که بارنامه هوشمند یک روش نوین برای صدور اسناد حمل‌ونقل به‌حساب می‌آید. با استفاده از این روش بسیاری از مشکلات بارنامه‌های سنتی از بین رفته است. به طور مثال در این روش احتمال اشتباه و حتی دست‌کاری در ثبت اطلاعات امکان‌پذیر نخواهد بود.

 بارنامه هوشمند مثل بارنامه کاغذی در انواع مختلف دریایی، هوایی، راه‌آهن و زمینی صادر می‌شود. اطلاعاتی که در بارنامه هوشمند باید ذکر شود مشخصات مربوط به کالا مثل نوع بسته‌بندی، وزن کالا و قیمت است. سایر اطلاعاتی که باید در این نوع بارنامه ثبت شود نظیر فاکتورهای مربوط به محصول، اطلاعات فرستنده، گیرنده و حمل‌کننده، آدرس دقیق محل بارگیری و تخلیه بار، تاریخ‌های مربوطه همگی اطلاعاتی هستند که باید در بارنامه هوشمند به طور دقیق درج شود.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم هرآنچه که نیاز است درباره استعلام بارنامه بدانید را برای شما توضیح دهیم. در ادامه درباره استعلام بارنامه و مزایای آن و همچنین قوانین و ضوابط استعلام بارنامه برای هریک از طرفین درگیر بار اعم از صاحب بار، صادرکننده بارنامه و راننده صحبت کردیم. شما می توانید با استفاده از سامانه پرداخت لجستیک آی بار پی بدون دغدغه و به راحتی به مدیریت اسناد بارنامه بپردازید و دیگر نگران پرداخت به موقع کرایه رانندگان پس از تخلیه بار نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *